Jak ustrzec się przed energetycznym oszustwem
Należy do:
W związku z napływającymi do Energi Obrót sygnałami o nieuczciwych praktykach niektórych sprzedawców energii elektrycznej na terenie północno-środkowej Polski zachęcamy do zapoznania się z kilkoma zasadami, które pozwolą klientom ustrzec się przed oszustwem. Tożsamość sprzedawcy prądu można łatwo zweryfikować, a od umowy podpisanej w domu można odstąpić w ciągu 14 dni.
Pracownicy Energi Obrót, oferujący klientom produkty czy usługi nie odwiedzają klientów północno-środkowej Polski w domach i nie wymagają podpisania umów, aneksów czy innych dokumentów. Akwizytorzy podający się za przedstawicieli Energa Obrót na tym terenie stosują nieuczciwe praktyki sprzedażowe i wprowadzają klientów w błąd. Firma apeluje o ostrożność i dokładne zapoznanie się z przedstawianymi do podpisu dokumentami.
- Apelujemy o szczególną ostrożność i niepodpisywanie umów, co do których mamy wątpliwości. Przypominamy, że każdy z klientów zgodnie z obowiązującym prawem, w przypadku podpisania niechcianej umowy we własnym domu, czyli poza siedzibą sprzedawcy może w ciągu czternastu dni odstąpić od tej umowy bez podania przyczyny – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Energa.
Każdy klient, który ma wątpliwości co do wiarygodności przedstawianej mu oferty bądź uczciwości przedstawiciela handlowego może skontaktować z infolinią Energi pod numerem 555 555 555. Konsultanci podczas pierwszej rozmowy potwierdzą, czy osoba podająca się za pracownika Energi w rzeczywistości nim jest. Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00- 22:00.
Jak ustrzec się przed nieuczciwym sprzedawcą energii?
W trosce o swoich klientów Energa po raz kolejny przypomina kilka elementarnych zasad pomagających uchronić się przed działaniami nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej:
- sprawdź nazwę firmy i tożsamość przedstawiciela, który pojawił się w Twoim domu. Informacje zweryfikuj w firmie, którą ma reprezentować
- dowiedz się jakie dokładnie warunki oferuje sprzedawca. Dopytuj o wszystkie szczegóły budzące wątpliwości
- nie podpisuj umowy bez dokładnego przeczytania jej treści. Umów się na podpis później, aby spokojnie przeczytać dokument
- podpisując umowę powinieneś otrzymać swój egzemplarz dokumentu oraz wzór odstąpienia od umowy
- masz 14 dni na odstąpienie od umowy podpisanej poza lokalem sprzedawcy - bez podawania przyczyn i bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji
- w przypadku, gdy minął 14-dniowy termin, nadal możesz się uchylić od skutków umowy, jeśli podczas jej podpisywania zostałeś wprowadzony w błąd
Jak działają nieuczciwi sprzedawcy
Nieuczciwi sprzedawcy energii stosują wiele metod nakłonienia do podpisania nowej umowy, m.in.:
- przedstawiają się jako pan „z elektrowni” czy „zakładu energetycznego”, co wielu osobom - zwłaszcza starszym - kojarzy się z wiarygodnym sprzedawcą energii
- posługują się nazwą łudząco podobną do nazwy innej firmy
- informują o konieczności podpisania nowej umowy z powodu np. zmiany danych na fakturze, siedziby firmy, systemu obsługi klienta, okresu rozliczeniowego, czy wymiany liczników
- porównują swoją ofertę z kosztami uwzględniającymi zarówno energię, jak i opłaty dystrybucyjne. (nie informują klienta, że po zmianie sprzedawcy będzie ponosił koszty dystrybucji)
- oferują nieznacznie niższą cenę energii, ale nie informują o dodatkowych, mniej widocznych w umowie opłatach dodatkowych np. wysokiej opłacie abonamentowej, czy obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym, co znacząco podnosi całkowite koszty ponoszone przez klienta
Zapraszamy także do poradnika na stronie www.energa.pl
Zawsze aktualne wieści nt. Grupy Energa znajdziecie na naszym Twitterze.
Energa Obrót sprzedaje energię elektryczną oraz gaz. Jej klientami jest ponad 3 mln klientów, którym w 2016 roku sprzedała blisko 20 TWh energii elektrycznej. Firma posiada Certyfikat Sprzedawcy Energii Towarzystwa Obrotu Energią potwierdzający stosowanie najwyższych standardów sprzedaży i obsługi klienta. Energa Obrót jest sygnatariuszem Kodeksu Dobrych Praktyk Sprzedawców Energii Elektrycznej, który jest zbiorem zasad i standardów sprzedaży i obsługi klienta opracowanych w 2014 roku przez TOE. Przyznanie Certyfikatu poprzedził szczegółowy audyt jakości i rzetelności obsługi klienta przeprowadzony już dwukrotnie ( w 2014 i 2016 roku) przez zewnętrzną organizację certyfikującą. Firmy, które podpisały Kodeks, stosują w swej działalności przejrzyste i jasne zasady współpracy z klientami. Nie tylko stosują dobre praktyki, ale też dbają o edukację klientów i wskazują ich prawa konsumenckie.