Elektromobilność w Toruniu rozwinie się z Energą

Materiał archiwalny. Zamieszczone w nim informacje mogą być już nieaktualne.

Energa podpisała list intencyjny z władzami Torunia, poświęcony współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności na terenie miasta. Zawarte 7 lipca partnerstwo ma szansę na stałe zmienić sposób funkcjonowania toruńskiego transportu publicznego.

Zgodnie z założeniami listu intencyjnego, podpisanego przez Alicję Barbarę Klimiuk, wiceprezes zarządu Energa SA, oraz Michała Zaleskiego, prezydenta miasta Torunia, planowana współpraca ma na celu stworzenie programu rozwoju elektromobilności w mieście. Polegać ma na rozbudowie elektrycznych form publicznego transportu zbiorowego - w szczególności w ramach programu „E-bus”.

- Grupa Energa oferuje jednostkom samorządowym, które stoją przed wyzwaniem wprowadzenia na swoich ulicach transportu niskoemisyjnego, kompleksową współpracę w zakresie opracowania, wdrożenia i realizacji programu elektromobilności. Toruń to pierwsze po Trójmieście miasto, z którym Energa planuje podjąć inicjatywę współpracy w zakresie elektromobilności oraz propagować rozwój transportu publicznego zasilanego energią elektryczną. Dzięki ekspansji elektromobilności mieszkańcy Torunia poznają zalety komunikacji miejskiej opartej na pojazdach elektrycznych, które podczas jazdy emitują znacznie mniej szkodliwych związków chemicznych do atmosfery, przez co wpływają pozytywnie na jakości powietrza w aglomeracjach. Ponadto, pojazdy takie są znacznie cichsze od swoich spalinowych odpowiedników. Energa wspólnie z miastem Toruń planuje szeroką promocję mobilności elektrycznej, co nie tylko wpłynie na rozwój tego wciąż jeszcze za małego w Polsce rynku, ale będzie miało przede wszystkim wymierne korzyści dla środowiska – powiedziała Alicja Barbara Klimiuk, wiceprezes ds. operacyjnych Energa SA.

To tylko jedna z ofert współpracy, które w przyszłości Energa skieruje do samorządów lokalnych. Przygotowywane są też oferty uruchamiania komunikacji samochodowej pomiędzy jednostkami administracji i podległymi im podmiotami w oparciu o flotę aut elektrycznych. Pod uwagę bierze się też stworzenie w przyszłości systemu e-carsharingu oraz wprowadzenie wsparcia dla rozwoju elektrycznych taksówek i ekspansji komercyjnej infrastruktury ładowania dla przedsiębiorstw.

- Rozwój elektromobil­ności w Polsce będzie miał wpływ na rynek energii elektrycznej oraz na podmioty na nim operujące, w tym dostarczające i sprzedające prąd elektryczny. Pojawi się rynek nowych odbiorców energii, czyli pojazdy napędzane prądem, dzięki czemu wzrośnie popyt na energię elektryczną. Ministerstwo Energii ocenia, że milion aut elektrycznych w Polsce wykreuje dodatkowy popyt na ener­gię elektryczną. Grupa Energa chce od początku uczestniczyć w powstawaniu tego rynku, aby móc go kreować i przygotować się do wyzwań stawianych przez przyszłych odbiorców. Współpraca z gminami realizującymi Program E-bus, takimi jak miasto Toruń, jest najlepszą drogą do osiągniecia tego celu i rozwoju elektromobilności w Polsce – podkreśla Jarosław Wittstock, wiceprezes zarządu spółki Energa Obrót.

Władze miasta są zainteresowane rozwojem w Toruniu transportu publicznego opartego na autobusach elektrycznych oraz stworzeniem punktów ładowania pojazdów.

- Elektomobilność to jeden z priorytetów dla rozwijających się polskich miast. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie rynkiem elektromobilności, w zakresie szerokorozumianego transportu miejskiego czy infrastruktury przyjaznej dla e-mobilności. Toruń chce stawić czoła wyzwaniom, jakie w przyszłości rodzić będzie miejski ruch drogowy. Torunianie oczekują podobnych inwestycji w naszym mieście, stąd decyzja o współpracy z Energą, firmą mającą w tym obszarze doświadczenie. Jestem przekonany, że wspólnie wypracujemy najlepszy dla Torunia model popularyzacji elektromobilności w naszym mieście. Upowszechnianie pojazdów elektrycznych ma na celu nie tylko ograniczenie emisji dwutlenku węgla w mieście, ale przyczyni się również do redukcji hałasu i wpłynie pozytywnie na poprawę jakości powietrza a tym samym życia mieszkańców – powiedział Michał Zaleski, prezydent miasta Torunia.

Realizowany w Toruniu projekt planowany jest kilkuetapowo. Wpierw władze miasta i jednostki odpowiedzialne za transport publiczny we współpracy z ekspertami Energi przystąpiłyby do opracowania ramowego planu rozwoju elektromobilności w Toruniu. Obejmowałby wnikliwą analizę transportu publicznego w mieście, zwłaszcza rozkładu jazdy i obciążenia linii autobusowych wskazanych do obsługi przez e-autobusy. Wyniki analizy pozwoliłyby następnie na stworzenie optymalnego planu rozmieszczenia infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych – zarówno publicznych, jak i prywatnych. Jej budowa poprzedzona zostałaby szczegółowym studium wykonalności, uwzględniającym wszystkie niezbędne czynniki.

Grupa Energa dąży do bycia liderem w zakresie rozwoju elektromobilności w Polsce. W październiku 2016 roku wraz z PGE, Eneą i Tauronem powołała spółkę celową ElectroMobility Poland SA. Jej zadaniem jest opracowanie koncepcji polskiego samochodu elektrycznego. Energa realizuje również program elektromobilności na terenie Trójmiasta. W ramach projektu eMobility zbadała sposoby użytkowania samochodów elektrycznych przez mieszkańców Gdańska, Gdyni i Sopotu poprzez udostępnienie pilotażowej sieci ładowania pojazdów napędzanych elektrycznie. Aktualnie Grupa Energa obsługuje siedem ogólnodostępnych, czasowo bezpłatnych punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną. Dostarcza i sprzedaje prąd 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom.

Grupa Energa jest trzecim największym zintegrowanym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce pod względem wolumenu dostarczanej energii. Sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości ponad 184 tys. km i obejmuje swoim zasięgiem obszar blisko 75 tys. km2, co stanowi ok. 24 proc. powierzchni kraju.

Załączniki

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki.

Rozumiem