Sukces siódmej edycji „Planety Energii”
Wyjątkowe tournée edukacyjnego miasteczka „Planeta Energii” dobiegło końca. W maju i czerwcu mobilne centrum nauki Grupy Energa pokonało 2 tys. km, aby odwiedzić dziesięć polskich miast.
W siódmej edycji konkursu „Planeta Energii” o energii elektrycznej i bezpieczeństwie uczyło się niemal 39 tys. dzieci z całej Polski, a towarzyszące projektowi mobilne centrum nauki odwiedziło 10 miast. Cele projektu to propagowanie wśród najmłodszych wiedzy o energii elektrycznej oraz poszerzanie świadomości o bezpiecznym i rozsądnym korzystaniu z niej.
– W „Planecie Energii” staramy się zaszczepić w najmłodszych przekonanie, że zdobywanie wiedzy może być fascynujące. Przez zabawę uczymy ich odkrywania i wykorzystywania zjawisk fizycznych w codziennym życiu. W planetowym miasteczku angażowaliśmy je w ciekawe doświadczenia, dzieci mogły wszystkiego dotknąć, wszystko przetestować, dzięki czemu świetnie się w nim bawiły i nawet nie zdawały sobie sprawy z tego, ile przy okazji się uczą – mówi Tomasz Rożek, dr nauk fizycznych, gospodarz programu „Sonda 2” w TVP2 i ambasador programu „Planeta Energii”.
W gronie laureatów siódmej edycji „Planety Energii” znaleźli się uczniowie i nauczyciele, którzy do udostępnionych przez Energę propozycji scenariuszy lekcji podeszli twórczo i nowocześnie. Dzięki nim zrealizowali wiele niecodziennych projektów poświęconych energii elektrycznej oraz zjawiskom fizycznym związanym z optyką, które zostały wysoko ocenione przez jury pod przewodnictwem dr. Rożka. Wśród nich znalazły się m.in. wyprawy badawcze, happeningi, spektakularne makiety, projekty odblaskowej mody, baterie z ziemniaków czy elektroniczne puzzle.
– Udział w konkursie był dla nas niezwykłą przygodą. Dzięki „Planecie Energii” dzieci rozwijały swoje zainteresowania, odkrywały nowe pasje oraz wspaniale bawiły się podczas ciekawych zajęć, warsztatów czy licznych wypraw badawczych. Zorganizowaliśmy m.in. wystawę ekopojazdów, szkolny konkurs „Świeć przykładem – noś odblaski” oraz „Odblaskowy Pokaz Mody”. Nieocenieni okazali się także rodzice, którzy zaangażowali się w projekt i towarzyszyli nam w przygotowaniach do licznych przedsięwzięć, a także osobiście w nich uczestniczyli – mówi Anita Blochel, nauczycielka klasy III A ze Szkoły Podstawowej im. Jana Wawrzynka w Kuźni Raciborskiej.
Autorów najciekawszych i najbardziej kreatywnych lekcji z dwudniową wizytą odwiedziło mobilne centrum nauki Grupy Energa. W miasteczku „Planeta Energii” teoria łączy się z praktyką poprzez eksperymenty, doświadczenia, pokazy, interaktywne zabawy i quizy z nagrodami. Na dzieci czekało mnóstwo niecodziennych eksponatów, m.in. kula plazmowa, która pokazuje widowiskowe efekty wywoływane przez wysokie napięcie czy induktor Ruhmkorffa, tworzący miniaturowe „pioruny”. Podczas pokazów i eksperymentów prowadzonych przez planetowych ekspertów, najmłodsi dowiedzieli się m.in. co to są i w jaki sposób przemieszczają się ładunki elektryczne, jak prąd płynie w przewodzie oraz jak bezpiecznie i racjonalnie z niego korzystać.
– Przekazywanie wiedzy w atrakcyjny, nowatorski sposób jest ogromnie ważne w edukacji najmłodszych, a szczególnie w przypadku dzieci z niepełnosprawnością, które uczą się w naszej placówce. A właśnie taką formę edukacji zapewnia „Planeta Energii” – mówi Monika Lenartowicz, nauczycielka klasy III C z Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie.
Goście mobilnego centrum nauki „Planeta Energii” brali udział w licznych konkursach i quizach, w tym w Energetycznym Turnieju Miast, podczas którego pedałując na rowerach stacjonarnych produkowali prąd. Łącznie przez 60 godzin zabawy na ośmiu rowerach przejechali ponad 5 tys. kilometrów i wytworzyli 9,98 kW/h energii elektrycznej. Najbardziej energetyczny okazał się Kwidzyn – dzięki jego mieszkańcom nagroda w postaci multimedialnej tablicy z akcesoriami i oprogramowaniem już wkrótce trafi do dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. dra Władysława Gębika. Drugie miejsce na podium zajął Turek, dzięki czemu do Szkoły Podstawowej nr 1 im. Henryka Sienkiewicza trafi aparat fotograficzny.
– Edukacja na temat prądu oraz kształtowanie odpowiedzialnych postaw odpowiadających realiom i potrzebom współczesnego świata to główne cele programu „Planeta Energii”. Jego założenia uwzględniają istotną rolę zabawy w procesie rozwoju i edukacji najmłodszych, dzięki czemu dzieci mają możliwość udziału w niestandardowych lekcjach, pokazach i eksperymentach, pobudzających zainteresowanie otaczającym światem i zachodzącymi w nim zjawiskami. Cieszymy się za każdym razem, kiedy nasze działania wspierają rozwój najmłodszych – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Energa.
W siedmiu edycjach projektu „Planeta Energii” wiedzę o energii elektrycznej i bezpieczeństwie zdobyło łącznie około 311 tys. najmłodszych, a mobilne centrum nauki odbyło 112 wizyt w różnych miejscowościach w całej Polsce.
Szczegółowe informacje dotyczące programu można znaleźć na stronie PlanetaEnergii.pl.
Honorowy patronat nad siódmą edycją programu „Planeta Energii" sprawowali Minister Edukacji Narodowej i Rzecznik Praw Dziecka. Program „Sonda 2”, emitowany na antenie TVP 2, objął projekt patronatem medialnym.
Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną i cieplną. Zasila energią elektryczną ponad 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstw domowych, jak i przedsiębiorców.
Grupa Energa angażuje się w prospołeczne aktywności, które spaja kompleksowy program realizowany pod nazwą „Energa dla Ciebie”. Koncentruje się on na kluczowych obszarach, zgodnych z ważnymi dla Grupy i dla lokalnych społeczności wartościami: człowiek, radość życia, edukacja, środowisko, ekologia, bezpieczeństwo oraz przyszłość dzieci. Elementem programu Energa dla Ciebie jest projekt Energa Edukacja, którego celem jest propagowanie wiedzy na temat energii elektrycznej, sposobów jej wykorzystania, a także zachęcanie do dyskusji na temat szans i problemów, jakie stoją przed współczesną energetyką.