ENERGA współorganizatorem Gdańskich Spotkań Public Relations
ENERGA, wspólnie z Elektrociepłowniami Wybrzeże SA, Pomorską Spółką Gazownictwa Sp. z o.o., Komendą Wojewódzką Policji w Gdańsku oraz Politechniką Gdańską, zorganizowała 21 i 22 października br. Gdańskie Spotkania Public Relations - konferencję na temat "Public relations firm użyteczności publicznej".
Konferencja ściągnęła do Gdańska blisko 100 specjalistów Public Relations z Polski i z zagranicy. Wśród jej uczestników były osoby pracujące w działach PR firm zajmujących się dystrybucją i produkcją energii, ciepła, gazu, pracownicy uczelni i samorządów.
Prof. Janusz Rachoń, Rektor Politechniki Gdańskiej, otwierając obrady podziękował współorganizatorom konferencji za trud włożony w przygotowanie i przeprowadzenie Gdańskich Spotkań PR.
W pierwszym dniu obrad wystąpili prelegenci z bardzo różnorodnymi tematami - myślą przewodnią było "jak prowadzić profesjonalne działania PR w instytucjach, które świadczą tak nietypowe - decydujące o dobrym funkcjonowaniu społeczeństw usługi". Jako pierwszy wystąpił Marek Rybarczyk z prezentacją pod przewrotnym tytułem "Pod górkę, ale do przodu” o kampaniach społecznych i trudnościach z koordynacją budżetów działań PR w procesach inwestycyjnych. Kolejnym referentem była Valerie Anne Lencznar PR manager ds. komunikacji w Dyrekcji ds. Europy Kontynentalnej, która przedstawiła zasady PR w grupie EDF. Podobne problemy poruszył Andrzej Drzycimski w wystąpieniu zatytułowanym "Tyle motywacji ile informacji”. O problemach prowadzenia działań PR w szkołach wyższych mówiła Ewa Hope, pokazując najczęściej popełniane przez uczelnie błedy. Rzecznik prasowy Elektrociepłowni Wybrzeże SA - Swietłana Reszka z pasją mówiła o projekcie działań firmy społecznie odpowiedzialnej, natomiast Małgorzata Przybylska, rzecznik prasowy Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA, przekonywała o konieczności działań relacji inwestorskich. Podsumowaniem obrad było wystąpienie redaktora naczelnego miesięcznika "Brief" Grzegorza Kiszluka o projekcie wspierania działań promocyjnych na rzecz regionów - "Brief for Poland".
Drugi dzień GSPR poświęcony był w głównej mierze omawianiu poszczególnych studiów przypadku. Dominowały przykłady z dziedziny szkolnictwa wyższego (Bogumiła Barańska, Elżbieta Walkiewicz i Iwona Mendryk), służby zdrowia (Ewelina Nazarko-Ludwiczak i Rafał Staszewski) oraz zagadnienia samorządowe (Sławomir Pawlak i Renata Maćkowska). Kilka wystąpień poświęcono sferze praktyki. Przedstawiciele społeczności internetPR.pl (Sebastian Łuczak, Marek Woźniak i Marek Wróbel) przedstawili wyniki ankiety dotyczyącej świadomości i praktycznego wykorzystania Internetu w działalności PR, zaś o nowoczesnym monitoringu opowiedzieli przedstawiciele firm monitorujących media (Sebastian Bykowski i Paweł Sanowski). Dla uczestników z sektora energetycznego szczególnie interesujące było wystąpienia Martina May’a z koncernu Vattenfall, który przyjechał do Polski na zaproszenie ENERGI. Wiele pytań do szwedzkiego specjalisty ds. Media Relations mieli głównie przedstawiciele elektroenergetyki, która była branżą najszerzej reprezentowaną na GSPR. Niemniej ciekawy referent na temat "Działanie firmy za pomocą słów, czyli wpływ formy komunikatów werbalnych na kształtowanie się wizerunku przedsiębiorstwa" wygłosiła nasza koleżanka z sektora dystrybucji energii elektrycznej Elżbieta Bukowiec z Enionu.
Uczestnicy konferencji podkreślali, że działania PR ułatwiają realizację zadań firmie, budują do niej zaufanie sprawiając, że firma jest postrzegana jako "transparentna", są konieczne ze względu na specyfikę mogących zaistnieć sytuacji kryzysowych i niezwykłą w ich przypadku wagę społecznego zaufania.
Organizatorzy podjęli trud nie tylko zorganizowania konferencji, ale też i wypromowania idei spotkań gdańskich poprzez umiejscowienie ich w najbardziej reprezentacyjnej auli Politechniki Gdańskiej, koncert muzyków gdańskich, wieczorne spotkanie i kolację w Dworze Artusa, zaś w trakcie przerw uczestnicy i goście mogli zwiedzić wystawę zorganizowaną na holu głównym gdańskiej politechniki.
Organizatorzy mają nadzieję, że Gdańskie Spotkania Public Relations staną się gdańską tradycją.
Konferencja odbyła sie pod patronatem:
- Jolanty Szymanek-Deresz - szefa Kancelarii Prezydenta RP
- Mirosława Sawickiego - Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
- Donalda Tuska - wicemarszałka Sejmu RP
- Polskiego Stowarzyszenia Public Relations
- Rady Miasta Gdańska
Organizację konferencji wsparły finansowo firmy: Press-Service Monitoring Mediów, Lasy Państwowe.
Partnerami i branżowymi patronami medialnymi GSPR byli: netPR.pl, internetPR.pl, Piar.pl, CIRE.pl, BRIEF. Imprezę patronatami medialnymi objęli: TVP3, Radio Gdańsk, Dziennik Bałtycki, naszemiasto.pl.