Innowatorzy na start

Należy do:

Materiał archiwalny. Zamieszczone w nim informacje mogą być już nieaktualne.

Masz dobry, innowacyjny pomysł, ale nie wiesz jak go zrealizować? Właśnie rusza program Energia Inwencji, dzięki któremu Twoja idea może się urzeczywistnić. Do udziału w programie zaprasza ENERGA Innowacje, spółka wchodząca w skład Grupy ENERGA. Patronat nad programem objął Marszałek Województwa Pomorskiego. 

Przyszłość energetyki to innowacje. Postępujący proces  liberalizacji rynku energetycznego,  aktywne zaangażowanie się w ochronę środowiska oraz „szukanie” sposobów na efektywne wykorzystanie energii przez klienta końcowego aktywizują spółki energetyczne do poszukiwania zupełnie nowych, dotychczas niedostępnych rozwiązań.

Grupa ENERGA jako pierwsza grupa energetyczna w Polsce powołała program rozwoju i komercjalizacji innowacji. Jego ideą jest wyszukiwanie oraz promowanie projektów o charakterze innowacyjnym w dziedzinie energetyki w następujących kategoriach:

  • Innowacje technologiczne
  • Innowacje procesowe
  • Innowacje marketingowe
  • Innowacje produktowe*

oraz obszarach:

  • Odnawialne Źródła Energii: wiatr, woda, słońce
  • Wytwarzanie, dystrybucja i przesyłanie energii
  • Technologie energetyczne dla domu
  • Technologie energetyczne dla firm
  • Świadome korzystanie z energii
  • Magazynowanie energii

Zaproszenie skierowane jest do innowatorów – głównie pracowników małych i średnich  przedsiębiorstw, placówek naukowo – badawczych oraz pracowników i studentów uczelni wyższych z województwa pomorskiego.

- Zachęcamy innowatorów do składania aplikacji o pomoc, której udzielać będziemy w szerokim zakresie: od finansowej po techniczną typu testy, licencje, patenty czy wreszcie polegającej na komercjalizacji projektu. Przewagą programu Energia Inwencji nad innymi funkcjonującymi na rynku formami pomocy dla wynalazców, takim jak inkubatory czy dotacje, jest fakt, iż rozpoczynamy pracę z innowatorami niemal od zera. Nie wymagamy, aby projekt czy wynalazek były już  opatentowane, przetestowane i przygotowane do wdrożenia na rynek. Wystarczy dobrze umotywowany pomysł, a my zapewnimy jego rozwinięcie na wszystkich etapach –  wyjaśnia Paweł Bakun, prezes spółki ENERGA Innowacje.  

Uczestnicy  programu otrzymają wsparcie merytoryczne i finansowe procesu komercjalizacji  innowacji. Dzięki temu pomysłodawcy będą mogli pracować nad innowacjami aż do momentu wypracowania produktu bez konieczności każdorazowego angażowania własnego kapitału oraz zasobów do rozwinięcia danej innowacji. Program stworzy zarówno odpowiednią infrastrukturę do prac nad innowacjami, jak też zapewni odpowiednie mechanizmy finansowania ich rozwoju (także środki unijne),  testowania czy produkcji. W konsekwencji, każdy kto zdecyduje się przedstawić swój pomysł i rozpocząć współpracę w ramach programu otrzyma wsparcie, które trudno byłoby mu uzyskać, działając w pojedynkę.

Wypracowane innowacje wejdą do oferty Grupy ENERGA, co pozwoli  zapewnić skalę sprzedaży rozwiązań wytworzonych w kooperacji z podmiotami będącymi uczestnikami programu.

Program realizowany będzie w trzech etapach:

- wstępna ocena zgłoszeń,
- ocena innowacji  i zaproszenie do współpracy
- rozwój wybranych innowacji.

Zgłoszone innowacje oceniane będą przez członków Rady Innowacji – przedstawicieli organizatora oraz ludzi świata nauki i biznesu.

Z uczestnikami programu, którzy zakwalifikują się do trzeciego etapu, zostaną podpisane indywidualne umowy o współpracę,  uwzględniające kategorię innowacji oraz stopień zaawansowania prac.

Szczegółowe informacje na temat programu znajdują się na  stronie internetowej www.energa-innowacje.pl

 *Czym są poszczególne innowacje:

  • Innowacje produktowe – rozwiązania, które mogą wykorzystywać nową wiedzę lub technologie bądź bazować na nowych zastosowaniach lub kombinacjach istniejącej wiedzy i technologii; termin „produkt” jest stosowany na oznaczenie zarówno wyrobów, jak i usług; do innowacji produktowych zalicza się zarówno wprowadzenie nowych wyrobów i usług, jak i znaczące udoskonalenia istniejących wyrobów i usług w zakresie ich cech funkcjonalnych lub użytkowych;
  • Innowacje procesowe - nowe lub znacząco udoskonalone metody produkcji, dystrybucji lub sprzedaży; do tej kategorii zalicza się znaczące zmiany w zakresie technologii, urządzeń oraz/lub oprogramowania;
  • Innowacje marketingowe - nowe metody marketingowe wiążące się ze znaczącymi zmianami w projekcie/konstrukcji produktu lub w opakowaniu, w sposobie promocji lub dotyczące strategii cenowej;
  • Innowacje organizacyjne - nowe metody organizacyjne w przyjętych przez firmę zasadach działania, w organizacji miejsca pracy lub w stosunkach z otoczeniem.

ENERGA Innowacje  to spółka, która koncentruje swoje działania na realizacji założeń Programu Energia Inwencji, którego celem jest rozwój innowacyjnych przedsięwzięć z obszaru energetyki. Ideą funkcjonowania ENERGA Innowacje jest wykorzystanie już istniejącego zaplecza takich podmiotów, jak: parki naukowo-technologiczne, instytuty naukowe, wyższe uczelnie, centra badawczo - rozwojowe. Współpraca z tymi podmiotami pozwoli osiągnąć efekt synergii, który przyczyni się do wzrostu tempa rozwoju innowacji i ich komercjalizacji.

Program Energia Inwencji to kolejna aktywność wpisująca się w innowacyjną działalność Grupy ENERGA.  Jedną z nich jest wdrożenie w minionym roku Smart Eco  – innowacyjnej marki koncentrującej najlepsze rozwiązania w zakresie poprawy efektywności energetycznej dostępne w chwili obecnej na rynku. Smart Eco to szereg innowacyjnych usług umożliwiających bardziej racjonalne użytkowanie energii, a tym samym obniżenie wydatków. Rozwiązania Smart Eco pozwalają na tańsze korzystanie i efektywne zarządzanie energią (audyt, rozliczenia), jej wytwarzanie (technologia), a nawet wykorzystywanie do celów promocyjnych (reklama). Smart Eco to możliwość instalacji infrastruktury technicznej do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (m.in. turbiny wiatrowe, pompy ciepła i kolektory słoneczne), a w niedalekiej przyszłości również możliwość odsprzedaży wyprodukowanych nadwyżek po atrakcyjnej cenie. Pozwala  konsumentom na udział w procesie racjonalnego wytwarzania i zarządzania zużyciem energii – a więc przyjęcia postawy prosumenta, który z biernego odbiorcy usług staje się aktywnym uczestnikiem rynku energetycznego, producentem energii oraz współtwórcą oferty.

Kontakt

Beata Ostrowska
Biuro Prasowe Grupy Energa
Energa SA

Dane kontaktowe ???mail??? beata.ostrowska@energa.pl

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki.

Rozumiem