Energa naładuje samochody elektryczne w Trójmieście
Należy do:
W Gdańsku, Gdyni i Sopocie powstają punkty ładowania samochodów elektrycznych. Nowy punkt został otwarty na stacji LOTOS w Gdyni-Redłowie.
Gdyńska stacja to już drugi uruchomiony przez Energę punkt szybkiego ładowania samochodów elektrycznych w Trójmieście. Podobny znajduje się przed Olivia Business Centre w Gdańsku (przy al. Grunwaldzkiej 472). Oba pozwalają w czasie od 25 do 45 minut naładować najpopularniejsze modele samochodów elektrycznych, takie jak Nissan Leaf czy Mitsubishi i-Miev. Użytkownicy co najmniej do końca marca 2016 roku będą mogli ładować w nich swoje pojazdy całkowicie bezpłatnie. Na przełomie maja i czerwca jeszcze jeden taki punkt stanie na stacji LOTOS w Gdańsku przy al. Zwycięstwa 13.
Punkty ładowania samochodów elektrycznych powstają w Trójmieście w ramach prowadzonego przez Energę projektu eMobility, którego celem jest poznanie i zbadanie sposobów użytkowania samochodów elektrycznych przez mieszkańców Gdańska, Gdyni i Sopotu. Spółka LOTOS Paliwa jest jednym z partnerów projektu.
- Chcemy zbadać, jak mieszkańcy Trójmiasta korzystają z samochodów elektrycznych - jakie są ich przyzwyczajenia, jak często je ładują i czy poruszają się tylko w ruchu miejskim, czy jeżdżą także w dalsze trasy. Zdobyte informacje pozwolą nam przygotować się na rosnącą popularność aut elektrycznych, lepiej dostosować infrastrukturę energetyczną i opracować produkty dla właścicieli takich pojazdów – mówi Beata Ostrowska, rzecznik prasowy Grupy Energa.
W ramach projektu w Trójmieście powstały także dwa punkty półszybkiego ładowania. Stacje znajdujące się przed Urzędem Miejskim w Gdańsku (przy ul. Nowe Ogrody 6) oraz przed Urzędem Miasta Sopotu (przy ul. Kościuszki 25/27) wyposażone są w dwa wtyki, które pasują do większości marek azjatyckich i europejskich. Naładowanie auta w zależności od modelu zajmuje w nich od dwóch do czterech godzin.
Użytkownicy aut elektrycznych będą mogli bezpłatnie korzystać ze wszystkich stacji ładowania zainstalowanych przez Energę do marca 2016 roku. Standardy zamontowanych urządzeń zostały wybrane w taki sposób, aby zapewnić ładowanie jak największej liczbie dostępnych na rynku modeli. Każdy punkt ma miejsce parkingowe. Posiadaczy samochodów elektrycznych i hybrydowych poruszających się po Trójmieście na pewno ucieszy informacja, że władze Gdańska i Sopotu zwolniły takie pojazdy z opłat za parkowanie w płatnych strefach.
Ciekawostka:
Jednym z najpopularniejszych standardów szybkiego ładowania, użytym m.in. w stacjach uruchomionych przez Energę, jest tzw. CHAdeMO. Skrót pochodzi od słów charge de move, co tłumaczy się z języka angielskiego „poruszaj się ładując” i jest także pewną grą słów odnoszącą się do japońskiego stwierdzenia o cha demo ikaga desuka, które z kolei oznacza „napijmy się herbaty”. Przyjęło się powszechne użycie tego sformułowania, ponieważ ładowanie baterii trwa mniej więcej tyle, co zaparzenie i wypicie tego napoju.
Punkty szybkiego ładowania (standard CHAdeMO):
- Zwycięstwa 165, Gdynia Redłowo, stacja Lotos
- Grunwaldzka 472, Gdańsk Oliwa, Olivia Business Centre
- (otwarcie na przełomie maja i czerwca) al. Zwycięstwa 13, Gdańsk Wrzeszcz, stacja Lotos
Punkty półszybkiego ładowania:
- Nowe Ogrody 6, Gdańsk, Urząd Miejski w Gdańsku
- Kościuszki 25/27, Sopot, Urząd Miasta Sopotu
Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną. Dostarcza i sprzedaje prąd 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom.
Grupa Energa jest trzecim największym zintegrowanym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce pod względem wolumenu dostarczanej energii. Sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości ponad 184 tys. km i obejmuje swoim zasięgiem obszar blisko 75 tys. km2, co stanowi ok. 24 proc. powierzchni kraju.