Awarie masowe na obszarze Energa-Operator, energetycy pracują, bardzo ciężkie warunki

Materiał archiwalny. Zamieszczone w nim informacje mogą być już nieaktualne.

10 stycznia godz. 22.30

Na całym obszarze Energa-Operator (obsługującej ok. 1/4 powierzchni kraju i 3 mln odbiorców)  ogłoszono stan awarii masowych, co oznacza, że szacowany czas przywrócenia zasilania na rozległym obszarze wynosi ponad 6 godzin według szacunków energetyków. Aktualnie bez zasilania pozostaje ponad 160 tys. gospodarstw. (na godz. 23.40 - ponad 130 tys.) 

Szczegóły, łącznie z liczbą odbiorców pozbawionych zasilania podawane są na stronie internetowej spółki: Wyłaczenia bieżące Energa-Operator Uwaga, ponieważ strona aktualizowana jest na bieżąco, mogą wystąpić rozbieżności w liczbie podanej w niniejszym komunikacie, i w liczbie odbiorców podanej na stronie internetowej. W celu uzyskania najświeższych danych, prosimy sprawdzać stronę. 

Wiatr wiejący z prędkością ponad 110 km/h łamie drzewa i konary, które padając na przewody powodują przerwanie zasilania lub nawet uszkadzają linie. Z uwagi na to, że do awarii dochodzi głównie na terenach zalesionych, w wielu miejscach ich usuwanie podczas huraganu jest niebezpieczne dla ekip. Tam, gdzie jest to możliwe, pracuje łącznie ponad 300 osób. Dokonywane są oględziny sieci oraz podejmowane próby przełączania zasilania na inne obwody.

Uprzejmie prosimy o poinformowanie opinii publicznej o sposobach zgłaszania awarii, zwłaszcza poprzez sms. Opisujemy je tutaj: jak zgłosić awarię

Godz. 20.30 

Wiejący z prędkością ponad 110 km/h wiatr powala drzewa, łamie konary, które spadając  na linie energetyczne powodują przerwanie dostaw zasilania u coraz większej liczby odbiorców. Aktualnie w trzech oddziałach spółki (uwaga - nie pokrywają się z województwami) ogłoszono stan awarii masowych, co oznacza, że szacowany czas przywrócenia zasilania do odbiorców na rozległym obszarze wynosi ponad 6 godzin według szacunków energetyków. Na powrót energii elektrycznej oczekuje ponad 123 tys. odbiorców. 

Szczegóły podawane są na stronie internetowej spółki: http://www.energa-operator.pl/wylaczenia/wylaczenia_biezace.xml 

 

Tam, gdzie jest to możliwe, dokonywane są oględziny sieci oraz podejmowane próby przełączania zasilania na inne obwody, ale miejscami jest zbyt niebezpiecznie, by zezwolić ekipom na wykonywanie jakichkolwiek działań, szczegolnie na obszarze zalesionym. Wzmocnione są obsady dyspozytorskie, a kiedy tylko niebezpieczeństwo ustanie, zespoły energetyków podejmą pracę w terenie.

Do godz. 20 przyjęto ponad 13 tys. zgłoszeń od odbiorców, w tym kilkaset zawiadomień dokonanych za pomocą formularza internetowego i sms. 

Poniżej przedstawiamy informację, jak dowiedzieć się, gdzie doszło do wyłączeń energii i jak zgłosić brak zasilania:

1. Sprawdź na mapie

Kiedy dochodzi do przerw w zasilaniu, warto sprawdzić, czy dyspozytorzy już o tym wiedzą. Informacja zawarta jest na mapie internetowej, dostępnej także na urządzenia mobilne: http://www.energa-operator.pl/wylaczenia/wylaczenia_biezace.xml

Po kliknięciu w odpowiedni  oddział znajdą Państwo szczegółowe informacje o obszarach, na których występują awarie oraz o szacowanym czasie przywrócenia zasilania. Uwaga – czas ten może ulec zmianie, a wynika to zarówno z czynników technicznych jakie mogą się pojawić w trakcie usuwania awarii jak i też z powodu warunków atmosferycznych.

Klientów zamieszkujących obszary, które znalazły się w naszym wykazie, prosimy czekać na usunięcie awarii. Strona z wyłączeniami aktualizowana jest na bieżąco.

  1. Zgłoś poprzez formularz:…

Formularz zgłoszeniowy  dostępny jest na stronie http://www.energa-operator.pl/formularz_zgloszeniowy.xml Jego dokładne wypełnienie pozwoli na szybszą identyfikację miejsca awarii.

 Ważne!   jeśli zauważą Państwo sytuację zagrażającą życiu (zwłaszcza zerwane przewody) prosimy o kontakt z numerem 991 (bezpłatny)  lub 801 456 456 (płatny zgodnie ze stawką operatora telekomunikacyjnego). Bezpośredni kontakt telefoniczny, pozwala naszym służbom na pozyskanie w trakcie rozmowy dodatkowych informacji, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla niezwłocznego podjęcia skutecznych działań.  

 

  1. …lub wyślij SMS o treści AWARIA na numer 3991

Aby zgłosić przerwę w dostawie energii należy wysłać SMS o treści AWARIA na numer 3991 i dalej postępować zgodnie z otrzymanymi instrukcjami. SMSy trafiają do dedykowanego systemu, a następnie do centrum zgłoszeniowego, które równolegle przyjmuje zgłoszenia telefoniczne.

Po usunięciu awarii na numer nadawcy przesyłany jest SMS zwrotny informujący o przywróceniu napięcia. Jeżeli usterka nie została jednak usunięta, lub występuje np. brak jednej fazy, prosimy o ponowny kontakt np. za pomocą SMS lub formularza zgłoszeniowego umieszczonego na stronie internetowej spółki (http://www.energa-operator.pl/formularz_zgloszeniowy.xml

Ważne! Tak jak w przypadku formularza, w sytuacjach zagrożenia życia korzystaj z telefonicznego sposobu zgłoszenia – 991 lub 801-456-456.

Taką możliwość zgłoszenia usterki mają tylko odbiorcy w obszarze obsługiwanym ENERGA-Operator.

  1. Albo zadzwoń na numery
  • 991(bezpłatny)  lub
  • 801 404 404 (płatny zgodnie ze stawką operatora telekomunikacyjnego)  - gdy mieszkasz w okolicy graniczącej z innym operatorem systemu dystrybucyjnego

Ważne: jeśli zagrożone jest życie lub zdrowie, zadzwoń i postępuj zgodnie z nagranymi instrukcjami

W sytuacji awarii masowych uprzejmie prosimy o cierpliwość, gdyż jednocześnie może dzwonić bardzo wiele osób. 

17.30

Ekipy energetyków z koszalińskiego oddział spółki, obejmującego część województwa zachodniopomorskiego i pomorskiego walczą o możliwie najszybsze przywrócenie zasilania w domach mieszkańców powiatów białogardzkiego, bytowskiego, chojnickiego, człuchowskiego, drawskiego, kołobrzeskiego, koszalińskiego, lęborskiego, sławieńskiego, słupskiego, szczecineckiego i świdwińskiego. Awarie są wynikiem silnego wiatru o huraganowych porywach przekraczających  prędkość 110 km/h, który powala drzewa i łamie gałęzie, przyczyniając się do rozłączania lub nawet uszkodzania linii średniego napięcia. 

Na godz. 17.30 bez zasilania pozostawało ok. 32,7 tys. odbiorców. Energetycy szacują, że naprawy potrwają co najmniej kilka godzin. Szczegóły podawane są na stronie internetowej spółki: Wyłączenia bieżące oddział w Koszalinie

 

 

ENERGA-OPERATOR SA z siedzibą w Gdańsku jest jednym z największych dystrybutorów energii elektrycznej w Polsce. Działa w północnej i środkowej części kraju (obszar 75 tys. km kw. czyli ok. 1/4 obszaru Polski). Z usług spółki korzysta 2,9 mln gospodarstw domowych oraz  firm. Spółka eksploatuje ponad 190 tys. km linii elektrycznych wszystkich napięć, którymi przesyła ponad ok. 20 TWh energii rocznie. 

Misją spółki jest NIEZAWODNOŚĆ. 

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki.

Rozumiem